"Polak mistrzem Calvadosu" - relacja naocznego świadka

Polak mistrzem Calvadosu! To brzmiące zaskakujące hasło kryje w sobie pewną historię, o której chcę Wam opowiedzieć.

Nike Sneakers | nike lunarfly 306 on feet and ankle boots size , Women's Nike Air Jordan 1 trainers - Latest Releases , Spartanova

Od lat z olbrzymim zainteresowaniem przyglądam się jak Polacy coraz częściej sięgają po trunki o wyższej jakości. Najznamienitszą grupę w śród nich stanowią alkohole starzone - Whisky, Cognac a w ostatnim czasie Rum – co mnie prywatnie ogromnie cieszy. Producenci Calvadosu, również chcą być znaczącą częścią tego rynku. To właśnie przyczyniło się do stworzenia całkiem unikalnego projektu Calvados Nouvelle Vogue International Trophies https://www.calvadosnouvellevogue.fr – międzynarodowego konkurs barmańskiego, którego celem jest promowanie normandzkiego złota – Calvadosu!

Od dekad konkursy barmańskie służą promocji, barmanów, cocktaili, dobrych nawyków a przede wszystkim konkretnych marek. W tym wypadku Francuzi udowodnili, że można w ten sposób promować całą kategorię alkoholi. Pokazali w praktyce ideę zjednoczonej Europy i jako nieliczni zrzeszyli producentów calvadosu w IDAC ( Interprofession des Appellations Cidricoles ) http://www.idac-aoc.fr/index.php/en/accueil.html , który jest organizatorem tego konkursu ze wsparciem Normandzkiego Stowarzyszenia Barmanów.

Tegoroczny już 23 finał CNVIT odbył się w malowniczej miejscowości CAEN w Normandii - 25go Marca. Dwudziestu ośmiu barmanów z 14 krajów stanęło na scenie by zaprezentować autorską recepturę drinka na bazie Calvadosu.

Reprezentanci poszczególnych krajów zostali wyłonieni w czasie krajowych eliminacji w dwóch kategoriach „Profesjonalisty” i „Ucznia”. W tym roku Polskę reprezentowali w kategorii profesjonalnych barmanów – Artur Wawrzyszczak, szef baru restauracji Papu w Warszawie, członek Stowarzyszenia Polskich Barmanów http://spb-pba.org.pl a obecnie Ambasador wódki Chopin. Zaś w kategorii „uczniów zawodu barmana” - Sandra Frontczak z Zespołu Szkół Zawodowych Nr.2 w Kutnie. Ich receptury miały nawiązywać bezpośrednio do motywu przewodniego, który w tym roku stanowiło słowo „PEACE” – związane z obchodzoną w tym roku 75 rocznicą lądowania aliantów na plażach Normandii, znanych jako D-Day.

Agenda całego wyjazdu w interesujący sposób nawiązywała zarówno do Calvadosu jak i tematu przewodniego. Dzień przed konkursem wszystkie delegacje zaproszone zostały do zwiedzenia Muzeum Pamięci w Caen - Centrum Historii i Pokoju w Normandii. Niesamowitego miejsca opowiadającego o okresie faszystowskiej okupacji i walk wyzwoleńczych tego regionu. W poruszającej ekspozycji nie zabrakło akcentów Polskich. Po zameldowaniu w Cean Mercure Hotel wzięliśmy udział w przywitalnym cocktailu. Miłą niespodzianką był fakt, że w jego czasie na osobnych stanowiskach swoje zwycięskie drinki serwowali finaliści zeszłorocznego konkursu, tu także mieliśmy swoich reprezentantów. Kamila Janko z Zespołu Szkół Ekonomiczno-Gastronomicznych w Cieszynie serwowała swój cocktail „Norman Breeze”, którym zdobyła zwycięstwo w zeszłorocznej edycji konkursu w kategorii „Uczniów”. Zwieńczeniem wieczoru była wspaniała kolacja przepełniona lokalną kuchnią, doskonałymi cydrami oraz Calvadosem parowanymi do dań. Jednak najciekawsze miało nadejść następnego dnia.

Dzień konkursowy rozpoczęły niesamowicie interesujące warsztaty związane z Calvadosem. W malowniczych kawiarenkach i restauracja Cean, lokalni producenci Calvadosu wprowadzali uczestników w jego świat. Każdy z zaproszonych gości miał do wyboru kilka bloków tematycznych, odbywających się w różnych miejscach. Dostaliśmy mapki do ręki co pozwoliło również na szybkie zwiedzenie starego miasta. Tematyka warsztatów była zróżnicowała, co motywowało do obecności na wszystkich wg założonego planu. Z pośród tematów „Cocktail evolution: Calvados & Coffee”, Food Paring: Calvados, , Pommeau of Normandie and Chocolates” „Food Paring: Norman Scallops, Porie Domfront, Pommeau of Normandie and Calvados”, „ Food Paring: 4AOC Norman Cheeses, Calvados, Pommeau & Ciders oraz „3AOP: Calvados, Calvados Pays d’Auge, Calvados Domfrontais, ciężko było wybrać te na, których mogliśmy się pojawić. Zamiłowanie do trunków i dobrej kuchni wzięło górę, dlatego skorzystaliśmy z spotkań poświęconych foodparingowi. To czego tam doświadczyliśmy to zapewne temat na osobny artykuł. Tym samym ograniczę się do wspomnienia o wspaniałym młodym Calvadosie Manoir D’Apreval ACC 40%alc., który okazał się doskonałym uzupełnieniem owoców morza oraz Pommeau de Normandie – Domaine de la Flaguerie o mocy 17%, dla wielu z nas odkryciem, o przyjemnym słodkawym smaku idealnie dopasowanym do przegrzebek w gruszkach. Same pyszności!

Nadszedł czas konkursu, który odbywał się w lokalnym centrum kongresowym. Jako pierwsi wystąpili, młodzi utalentowani uczniowie zawodu barmana. Zawodnicy występowali na trzech stanowiskach w tym samym czasie. Ich zadaniem było, w czasie ośmiu minut przygotowanie pięciu porcji drinka oraz przeprowadzenie, krótkiej prezentacji wyjaśniającej połączenie receptury z motywem przewodnim, którego hasłem był „Pokój” . Ponad to oceniana również była technika pracy oraz sam drink. Zadanie dość ciężkie zwłaszcza dla młodzieży, która robia swoje pierwsze szlify konkursowe.

Dla profesjonalnych barmanów zasady konkursu, nie odbiegały od dzisiejszych międzynarodowych norm konkursowych ustanowionych przez International Bartenders Asociation. Jednak i tu mogliśmy dostrzec u niektórych tremę, co pokazywało jak bardzo zależy uczestnikom na dobrym zaprezentowaniu siebie oraz swojego kraju.

Artur wystartował doskonale. Jego cocktail i prezentacja zrobiły ogromne wrażenie zarówno na sędziach jak i publiczności, czego dowodem były gromkie brawa po zakończonym występie. Jego drink nosił nazwę „Gold Peace Elixir „ i jak sam powiedział „…Przez długi czas myślałem o temacie "Pokój" i o tym, jak stworzyć mój koktajl z tym przesłaniem. Jeśli spojrzymy na historię świata i na historie ludzi, okazuje się, że zawsze szukamy czegoś więcej, żeby mieć coś lepszego, ładniejszego, bogatszego.... tak? Zawsze chcemy być jak złoto, ale dla mnie pokój jest złotem. I tylko wtedy, gdy mamy pokój, możemy cieszyć się życiem…” – słowa te ujęły wszystkich, bo doskonale korespondowały z tematem przewodnim konkursu jak i wyglądem drinka. Jednak to doskonały smak jego kreacji zaprowadził go na najwyższe podium!

Tak, po chwilach niepewności przyszedł czas na wyniki! Z pośród najlepszych barmanów tworzących doskonałe drinki na bazie Calvadosu zwycięzcą tegoroczny finału Calvados Nouvelle Vogue International Trophies został reprezentant Polski – Artur Wawrzyszczak! Gromkie barwa i zachwyt Polskiej delegacji był, żywym dowodem na to jak bardzo wierzyliśmy w sukces Artura, który przejdzie do historii umacniania, kultury Calvadosu na całym świecie! Polak mistrzem Calvadosu! Te okrzyki będę pamiętał jeszcze długo!

A oto zwycięska receptura cocktailu „Gold Peace Elixir” !
3 cl Calvados
2 cl Amaretto liquor
2 cl Peach liquor
2 cl Polish apple juice

Wszystkie składniki zmieszać z lodem w szklanicy mikserowej i przecedzić do kieliszka cocktailowego.

Receptura, godna przygotowania w każdym dobrym drink barze! Dokładne informacje na temat zwycięzców CVVIT 2019 znajdziecie pod tym linkiem: http://spb-pba.org.pl/images/2019/Calvados/CNVIT_2019-English.pdf
Warto również dodać, że podczas trwania konkursu dla gości przygotowano atrakcję w postaci małego festiwalu Calvadosu. Trzydziestu wystawców zarówno dużych znanych marek jak i małych gorzelni rzemieślniczych przedstawiało swoje Calvadosy, Cydry i Pommeau de Normandie. Co było doskonałym urozmaiceniem całego wydarzenia.

W dobie rozkwitu alkoholi premium, każdy z producentów dostrzega dla siebie okazję do rozwinięcia skrzydeł. Ponad 400 Normandzkich wytwórców Calvadosu, dostrzegło tą szansę również dla siebie – myślę, że to jeden z powodów, dla którego trwający od 23 lat projekt Calvados Nouvelle Vogue International Trophies wypływa na szerokie wody i w przyszłości może się stać konkursem o prawdziwie globalnym charakterze. Skoncentrowanie swojej uwagi na świecie napojów mieszanych to właściwy kierunek, który pozwoli Calvadosowi na dotarcie do coraz większej grupy odbiorców. Świadomość producentów Calvadosu, podkreślają słowa prezesa IDAC - DIDIER BÉDU, który powiedział:
„.. z jabłkami, a dla niektórych nawet gruszkami, Calvados jest smacznym sprzymierzeńcem w kompozycjach koktajlowych i doskonale komponuje się z wieloma smakami. Dla barmanów jest to świetny destylat, który pozwala na nieskończone, aromatyczne poszukiwania…”

Tegoroczny wyjazd należy uznać za udany. Energia, jaką włożyli organizatorzy w to przedsięwzięcie stworzyła kolejną grupę lokalnych ambasadorów Calvadosu. Zaś fakt, że mogliśmy cieszyć się po raz kolejny z rzędu zdobyciem trofeum, napawa optymizmem nie tylko pod względem sprzedaży skarbów Normandii. Z pewnością projekt będzie się rozwijał i jest nadal ogromna przestrzeń do zagospodarowania. Choćby zacieśnienia współpracy z lokalnymi dystrybutorami Calvadosu w krajach, z których uczestnicy przybyli, jaki i wykorzystanie kanałów socialmediowych przy promocji i budowaniu globalnej społeczności wokół Calvadosu i Calvados Nouvelle Vogue International Trophies.

Na koniec pozostaje mi tylko jeszcze raz pogratulować Arturowi za zdobycie pierwszego miejsca, zaś organizatorom, wspaniałego pomysłu i realizacji!
Polak mistrzem Calvadosu! To hasło, które miło zaskakuje. Może zainspiruje Państwa do sięgnięcia po cocktail na bazie Calvadosu, przy następnej wizycie w barze lub butelkę Calvadosu przy weekendowych zakupach w sklepie wybornymi trunkami?

Sprawdzoną recepturę na cocktail już znacie!